VRT-zenders zetten sterke resultaten neer, MNM bereikt dagelijks ruim een kwart van de jongeren

Nieuwe Cim-meting bewijst solide populariteit van het medium radio

Alweer sterke resultaten voor de VRT-radiomerken: Met een marktaandeel van 8,4 procent doet Radio 1 het goed als breed actuanet, Radio 2 blijft een fenomeen met ruim 30 procent marktaandeel, MNM is de populairste jongerenzender (12- tot 24-jarigen), Studio Brussel bevestigt als muziekzender met een levendige online community en Klara bewijst zich als vaste waarde met een stabiel marktaandeel. De vernieuwde meetmethode (*) van het CIM laat bovendien hoge bereikcijfers voor het medium radio optekenen: ruim 8 op de 10 Vlamingen luisteren dagelijks naar de Radio.

Els Van De Sijpe, manager radio: “We zijn heel tevreden met deze resultaten. Elke dag luisteren bijna 3,2 miljoen mensen naar ons radio-aanbod: Om mee te zijn, zich te laten verrassen, iets te ontdekken of te beleven. We bereiken ook veel jongeren, MNM bereikt dagelijks ruim 1 op 4 jongeren.

Om de radiobeleving te versterken, zetten we ook volop in op acties en events samen met ons publiek, zoals – in deze gemeten periode- De Strafste School, het Klarafestival, de Classics 1000 of tal van muzieksessies. Daar voelen we het enthousiasme. En via onze apps en sociale media blijven we altijd en overal heel dicht bij onze luisteraars.”

 

(*) Het CIM meet vanaf nu met een vernieuwde methode. In de vorige methode vulde het grootste deel van de respondenten het dagboekje in op papier. Nu vult een veel groter deel het dagboekje online in en dat kan invloed hebben op de resultaten. Daardoor is vergelijken met het verleden moeilijk. Deze golf is dus een nieuwe nulmeting voor de toekomstige cijfers. Hier kan u meer informatie vinden over de nieuwe meetmethode: https://www.cim.be/nl/media/radio/23

CIM-CIJFERS : 01.01.2018-06.05.2018

Marktaandeel (12+)*

Jan-apr 2018

 

 

VRT globaal

63,5

 

 

Radio 1

8,4

 

 

Radio 2

30,5

 

 

Klara

2,5

 

 

MNM

9,9

 

 

Studio Brussel

11,2

 

 

 * het percentage beluisterde kwartieren van een net ten opzichte van het totaal aantal beluisterde kwartieren radio. 

Gemiddeld dagbereik (x 1000)**

Jan-apr 2018

 

 

VRT globaal

3.184

 

 

Radio 1

626

 

 

Radio 2

1.396

 

 

Klara

180

 

 

MNM

729

 

 

Studio Brussel

688

 

 

 ** het totaal aantal verschillende luisteraars van een net op een gemiddelde dag in absolute aantallen

Gemiddeld dagbereik (%)***

Jan-apr 2018

 

 

VRT globaal

57,4

 

 

Radio 1

11,3

 

 

Radio 2

25,2

 

 

Klara

3,2

 

 

MNM

13,1

 

 

Studio Brussel

12,4

 

 

*** Het totaal aantal verschillende luisteraars van een net op een gemiddelde dag ten opzichte van het totaal aantal Vlamingen

Gemiddelde dagelijkse luisterduur ****

Jan-apr 2018

 

 

VRT globaal

228

 

 

Radio 1

153

 

 

Radio 2

249

 

 

Klara

161

 

 

MNM

155

 

 

Studio Brussel

185

 

 

**** het aantal minuten dat de luisteraar van een net op een gemiddelde dag naar dat net luistert 

Over VRT Radio

Meer informatie

Voor pers en stakeholders
Hans Van Goethem
0471 13 90 46
02 741 90 25
hans.vangoethem@vrt.be

Voor luisteraars en surfers
Klantendienst VRT
02 741 25 80
www.vrt.be/nl/heb-je-een-vraag/

Klik hier voor interviews

Klik hier voor hogeresolutiefoto's

Het gebruik van fotomateriaal, grafisch materiaal en logo's is niet toegestaan zonder voorafgaande toestemming van VRT, hetzij via e-mail of na ontvangst van een login op het persportaal. Het gebruik van de login impliceert dat u instemt met de geldende rechten en gebruiksvoorwaarden.

VRT Radio
Auguste Reyerslaan 52
1043 Brussel

VRT Brands Logos