Ruim drie miljoen Vlamingen stemmen af op radio-aanbod VRT

Donderdag 11 februari 2016 — Radio blijft een populair medium in Vlaanderen: bijna 78% van de Vlamingen luistert dagelijks naar de verschillende publieke en private radiozenders in ons land. Dat blijkt uit de nieuwe cijfers voor de radiomarkt die het Centrum voor Informatie over de Media (CIM) vandaag bekend heeft gemaakt. Ruim drie miljoen Vlamingen stemmen dagelijks af op het radio-aanbod van de openbare omroep.

Iets meer dan 4,2 miljoen Vlamingen (77,6%) luisteren dagelijks naar de radio. Meer dan drie miljoen daarvan stemmen dagelijks af op hun favoriete VRT-radionetten. Dat zijn er ruim 100.000 meer dan tijdens de vorige meting. En ze luisteren ook gemiddeld tien minuten langer. 

Actua en duiding

De luisteraars smaken het aanbod van de VRT-radionetten. "Radio blijft duidelijk een medium dat zowel jong als oud heel de dag begeleidt, thuis, op het werk, in de auto...", zegt VRT-radiomanager Els Van de Sijpe. "Radio speelde een goede informatieve en duidende rol bij de vele nieuwsgebeurtenissen van het najaar, met een goed resultaat voor Radio 1 en Radio 2 als gevolg." Radio 2 blijft de grootste radiozender van Vlaanderen. Het marktaandeel van "de grootste familie" stijgt zelfs van 27,8% een jaar geleden naar 29,2%. Radio 1 doet het ook goed: het marktaandeel van de actuazender stijgt van 8,2% naar 9,4%.

Ook jongerenzender MNM stijgt van 8,8% naar 10,2%. Klara (2,1%) en Studio Brussel (12,9%) blijven stabiel tegenover een jaar geleden. 

CIM-CIJFERS - GOLF 3/2015 (22.08.2015-18.12.2015)

marktaandeel (12+)* 3/2015 3/2014
VRT globaal 64,2% 60,3%
Radio 1 9,4% 8,2%
Radio 2 29,2% 27,8%
Klara 2,1% 2,3%
MNM 10,2% 8,8%
Studio Brussel 12,9% 12,9%

 * het percentage beluisterde kwartieren van een net ten opzichte van het totaal aantal beluisterde kwartieren radio. 

gemiddeld dagbereik (x 1000)** 3/2015 3/2014
VRT globaal 3 004 2 890
Radio 1 706 636
Radio 2 1 227 1 225
Klara 173 168
MNM 634 591
Studio Brussel 705 731

 ** het totaal aantal verschillende luisteraars van een net op een gemiddelde dag in absolute aantallen

gemiddeld dagbereik (%)*** 3/2015 3/2014
VRT globaal 54,7% 52,9%
Radio 1 12,9% 11,6%
Radio 2 23,3% 22,4%
Klara 3,1% 3,1%
MNM 11,5% 10,8%
Studio Brussel 12,8% 13,4%

 *** Het totaal aantal verschillende luisteraars van een net op een gemiddelde dag ten opzichte van het totaal aantal Vlamingen

gemiddelde dagelijkse luisterduur**** 3/2015 3/2014
VRT globaal 249 240
Radio 1 154 148
Radio 2 266 260
Klara 144 156
MNM 188 171
Studio Brussel 213 203

**** het aantal minuten dat de luisteraar van een net op een gemiddelde dag naar dat net luistert

JAARCIJFERS

De cijfers hieronder geven de evolutie op jaarbasis van de marktaandelen van de VRT-radionetten weer. Het marktaandeel op jaarbasis is het gemiddelde marktaandeel van de drie aparte golven (golven 1, 2 en 3) die ieder jaar verschijnen. 

marktaandeel 2013 2014 2015
Radio 1 7,7% 7,9% 8,1%
Radio 2 29,9% 29% 29%
Klara 1,9% 2,2% 1,9%
MNM 9,4% 9,3% 10%
Studio Brussel 12,8% 12,6% 12,9%
 

 

Contacteer ons

Pieter Van Eyndhoven

Perscoördinator VRT-radio

VRT

Published with Prezly