Nieuwe CIM-cijfers: Luisteraars trouw aan VRT-radionetten

Radio heel populair in Vlaanderen

Donderdag 12 februari 2015 — Elke dag luisteren 77,7% van de Vlamingen naar de radio. Het medium blijft bij zowel jong als oud heel populair. Dat blijkt uit de nieuwe luistercijfers voor de Vlaamse radiomarkt die het CIM vandaag bekendmaakte. De luisteraars blijven trouw aan de openbare omroep, die met zijn vijf radionetten dagelijks bijna drie miljoen Vlamingen bereikt.

Radio 2 (27,8%) blijft het grootste radionet van Vlaanderen: dagelijks luisteren meer dan 1,2 miljoen mensen naar de familiezender.

Cultuurzender Klara stijgt van 2 naar 2,3%. Nethoofd Chantal Pattyn: "Klara kende een sterk najaar, gekruid door een succesvolle editie van Iedereen Klassiek, Klara's Top 100 en een gewaardeerde documentaire over Richard Strauss. We blijven dit voorjaar verder inzetten op sterke radioreeksen zoals "100 dagen met Napoleon" en cultuurevenementen zoals het KlaraFestival in maart en de Koningin Elisabethwedstrijd."

Studio Brussel (12,9%) blijft stabiel. En ook Radio 1 (8,2%) doet het goed. "We blijven op dit elan doorgaan met sterke actuaprogramma's, goede muziek en maatschappelijke acties als Heerlijk helder", aldus Radio 1-nethoofd Filip Pletinckx.

MNM (8,8%) verliest wat marktaandeel maar bereikt tegenover vorig jaar meer jongeren. 22,3% van de jongeren tussen 12 en 24 jaar luistert dagelijks naar MNM. Vorig jaar was dat nog 21,7%.

CIM-CIJFERS - GOLF 3/2014

marktaandeel (12+)* 3/2013 1/2014 2/2014 3/2014
VRT globaal 61,7% 61,1% 62,5% 60,3%
Radio 1 8,4% 7,8% 7,7% 8,2%
Radio 2 28,2% 28,8% 30,3% 27,8%
Klara 2,0% 2,4% 2,0% 2,3%
MNM 9,8% 9,7% 9,3% 8,8%
Studio Brussel 13,1% 11,9% 13,1% 12,9%
Q-music 13,5% 14,4% 13,7% 14,9%
JOE fm 8,5% 7,8% 8,2% 8,5%
Nostalgie 6,0% 6,5% 5,7% 5,2%

* het percentage beluisterde kwartieren van een net ten opzichte van het totaal aantal beluisterde kwartieren radio. 

gemiddeld dagbereik (x 1000)** 3/2013 1/2014 2/2014 3/2014
VRT globaal 2 940 2 892 2 850 2 890
Radio 1 653 613 597 636
Radio 2 1 249 1 303 1 293 1 225
Klara 151 162 147 168
MNM 624 607 606 591
Studio Brussel 700 682 653 731
Q-music 798 890 800 880
JOE fm 428 408 393 432
Nostalgie 351 406 319 363

 ** het totaal aantal verschillende luisteraars van een net op een gemiddelde dag in absolute aantallen

gemiddeld dagbereik (%)*** 3/2013 1/2014 2/2014 3/2014
VRT globaal 51,1% 53,2% 52,4% 52,9%
Radio 1 12,0% 11,3% 11,0% 11,6%
Radio 2 23,0% 23,9% 23,8% 22,4%
Klara 2,8% 3,0% 2,7% 3,1%
MNM 11,5% 11,2% 11,1% 10,8%
Studio Brussel 12,9% 12,5% 12,0% 13,4%
Q-music 14,7% 16,4% 14,7% 16,1%
JOE fm 7,9% 7,5% 7,2% 7,9%
Nostalgie 6,5% 7,5% 5,9% 6,6%

 *** Het totaal aantal verschillende luisteraars van een net op een gemiddelde dag ten opzichte van het totaal aantal Vlamingen

gemiddelde dagelijkse luisterduur**** 3/2013 1/2014 2/2014 3/2014
VRT globaal 236 243 244 240
Radio 1 145 149 143 148
Radio 2 255 259 260 260
Klara 145 170 149 156
MNM 178 188 171 171
Studio Brussel 211 205 213 203
Q-music 191 189 190 194
JOE fm 223 223 232 226
Nostalgie 193 187 199 164

**** het aantal minuten dat de luisteraar van een net op een gemiddelde dag naar dat net luistert

JAARCIJFERS

Ook op jaarbasis doen de VRT-netten het goed. De cijfers hieronder geven de evolutie op jaarbasis van de marktaandelen van de VRT-radionetten weer. Het marktaandeel op jaarbasis is het gemiddelde marktaandeel van de drie aparte golven (golven 1, 2 en 3) die ieder jaar verschijnen. 

marktaandeel 2012 2013 2014
Radio 1 7,8% 7,7% 7,9%
Radio 2 29% 29,8% 29%
Klara 2,1% 1,9% 2,2%
MNM 9,5% 9,4% 9,3%
Studio Brussel 12,2% 12,8% 12,6%

 

Published with Prezly