MNM | De school als een game en andere ideeën over het onderwijs

MNM | De school als een game en andere ideeën over het onderwijs

Finalisten ‘De school van de toekomst’ willen meer ervaringsgericht leren

Woensdag 13 april 2016 — De schoolcarrière is een game, de leerjaren zijn levels die je moet halen door capaciteiten te verwerven. En de school moet vooral een ‘school of life’ worden waar je vaardigheden leert die je in het leven nodig hebt. Zo ziet Aron Decuyper de School van de toekomst. Hij is één van de 10 finalisten van de uitdaging die Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits aan jongeren gaf: Kom met ideeën over de school van 2030.  Opvallende conclusie op basis van de inzendingen is dat jongeren willen leren steviger in hun schoenen staan en gewapend zijn voor het leven. Ze willen meer al doende en ervaringsgericht leren in scholen die lichter, ruimer, groener en comfortabeler zijn. En zolang dat niet kan, willen ze op zijn minst dat er nu al beter sanitair, een betere uitrusting en warme maaltijden zijn…

Wat als de klas van de toekomst geen banken of schoolbord heeft? Wat als je een deel van je vakken van thuis uit zou kunnen leren of zelf een deel van je lessenrooster zou kunnen samenstellen? Ontwerp jouw school van (over)morgen en laat ons weten hoe jij in de toekomst zou willen leren. Zo klonk begin februari de oproep, een samenwerking tussen het beleidsdomein Onderwijs en Vorming, de Koning Boudewijnstichting, de Vlaamse Onderwijsraad, de Vlaamse Scholierenkoepel en de radiozender MNM.

Het radioprogramma Generation M ondersteunde de oproep en ging drie weken lang mee op zoek naar antwoorden op de vragen over de ideale leeromgeving in 2030. Er kwamen in totaal 76 inzendingen binnen. De selectie van de 10 finalisten gebeurde door een jury van experten. Zij mogen nu verder werken aan hun voorstellen tijdens een coaching-weekend onder begeleiding van experten. De uitgewerkte voorstellen worden daarna overgemaakt aan minister Crevits. 

Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits: “We willen elke Vlaming mee betrekken in misschien wel het meest fundamentele onderwijsdebat van de komende decennia: wat moeten we kennen en kunnen wanneer we het onderwijs verlaten? Hoe en waar gaan we leren in 2030? Onderwijs is nu eenmaal van en voor ons allen. Met deze oproep luisterden we naar de ervaringsdeskundigen die iedere dag op onze schoolbanken zitten. Jongeren weten als geen ander hoe en waar ze in de toekomst willen leren. Dat zie je in het aantal inzendingen, maar nog meer in de innovatieve voorstellen en ideeën. Jongeren zitten duidelijk in de cockpit van het leren van de toekomst.”

De oproep sluit naadloos aan bij het maatschappelijk debat ‘van leRensbelang’ dat op 3 februari 2016 door de commissie Onderwijs van het Vlaams Parlement werd gelanceerd. 50 dagen lang liep een publiek debat over de eindtermen, over wat iemand moet kennen en kunnen als je het secundair onderwijs verlaat. Heel Vlaanderen kon voorstellen insturen op onsonderwijs.be. Ook hier kregen jongeren een prominente plaats. 

Via onderstaande link vindt u de volledige lijst van de winnende jongerenteams met een korte beschrijving van hun voorstellen. De 10 winnaars werden vanavond omstreeks 20.00 u. bekendgemaakt op MNM.

Contacteer ons

Josse Abrahams

Communicatieverantwoordelijke - Persrelaties

Koning Boudewijnstichting

Hans Van Goethem

woordvoerder programma's en netten

VRT