Hieraan ergeren Vlaamse consumenten zich het meest

Hieraan ergeren Vlaamse consumenten zich het meest

Radio 2-inspecteur gaat strijd aan met top 5 consumentenproblemen

Woensdag 6 mei 2015 — Vlaamse consumenten ergeren zich het meest aan opdringerige callcenterverkopers. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek van Radio 2-inspecteur Sven Pichal. Op plaats twee staat contact opnemen met klantendiensten. Het openbaar vervoer vervolledigt het podium. Vanaf donderdag 7 mei tot en met woensdag 13 mei bindt Pichal de strijd aan met de top vijf van de grootste consumentenproblemen.

De inspecteur ging op zoek naar het grootste consumentenprobleem van de Vlaming. Enkele weken geleden deed hij een oproep, er kwamen honderden mails binnen. Op basis van die verhalen is er een representatieve bevraging gebeurd bij 1.475 Vlamingen. 

De top 5 consumentenproblemen 

  1. 40,5% van de ondervraagden heeft problemen met agressieve verkoopsmethoden (opdringerige verkopers), vooral met callcenters die te pas en te onpas bellen
  2. 32,8% heeft problemen met klantendiensten die niet naar behoren functioneren (te uitgebreide keuzemenu’s, antwoordapparaat, de juiste persoon niet te pakken krijgen)
  3. Openbaar vervoer (30,7%): bussen die niet komen opdagen, stiptheid van bussen, dienstregeling van treinen, stiptheid van treinen, dienstregeling bussen
  4. Wegwerpmaatschappij (27,4%): producten zijn niet meer gemaakt om lang mee te gaan, te veel afval/verpakkingen
  5. Misleidende reclame (25,7%): niet-duidelijke voorwaarden, kleine lettertjes, het aanbod is niet van toepassing...

Vallen net buiten de top 5: problemen met telecom (16,3%), geen zicht krijgen op uiteindelijke kosten bij bepaalde producten of diensten (15,8%), garantie die onduidelijk is (13,5%). 

1 op de 5 Vlamingen ligt wakker van consumentenproblemen

Een op de vijf Vlamingen zegt dat hij/zij het afgelopen jaar wakker heeft gelegen van consumentenproblemen, 28% zegt dat hij/zij zich het afgelopen jaar slecht heeft gevoeld door een consumentenprobleem dat niet opgelost is geraakt.

Het is gelukkig niet allemaal kommer en kwel:  bijna 40% zegt dat zijn/haar consumentenergernissen eigenlijk nog wel meevallen. En 35% zegt dat hij/zij het afgelopen jaar ook wel een heel positieve consumentenervaring heeft meegemaakt. En bij 23% van de Vlamingen zijn de consumentenergernissen allemaal goed gekomen.

Vrouwen bezorgder dan mannen

Vrouwen zijn meer bezorgd dan mannen. Mannen geven aan dat ze het laatste jaar iets meer positieve aflopen kenden.

Er zijn ook verschillen tussen leeftijdsgroepen: hoe ouder men is, hoe meer men zich zorgen maakt. Ouderen (55-plussers) zijn er minder van overtuigd dat alles goed komt.

Pieter Van Eyndhoven Perscoördinator Radio 2 at VRT
Over VRT Radio

Meer informatie

Voor pers en stakeholders
Hans Van Goethem
0471 13 90 46
02 741 90 25
hans.vangoethem@vrt.be

Voor luisteraars en surfers
Klantendienst VRT
02 741 25 80
www.vrt.be/nl/heb-je-een-vraag/

Klik hier voor interviews

Klik hier voor hogeresolutiefoto's

Het gebruik van fotomateriaal, grafisch materiaal en logo's is niet toegestaan zonder voorafgaande toestemming van VRT, hetzij via e-mail of na ontvangst van een login op het persportaal. Het gebruik van de login impliceert dat u instemt met de geldende rechten en gebruiksvoorwaarden.

VRT Radio
Auguste Reyerslaan 52
1043 Brussel

VRT Brands Logos